Tato stránka slouží jako doplňková informace k tutoriálovým videím na YouTube. Obsahuje zkratky, které jsou použité ve videích, s krátkým popisem. Nejedná se o kompletní výčet funkcí a příkazů, ty jsou dostupné v uživatelském manuálu. Veškeré informace k programu naleznete zde.
Instalace
1 | Základní modelování
CTRL + S | uložení souboru (bez toho by vás REBIM nepustil dál) |
APPLOAD | dialog pro načtení REBIMu do prostředí AutoCADu |
MINFO | základní dialog pro práci s databázemi (podlažími) a nastavení REBIMu
vytvoříme první databázový soubor *.rwg, v našem případě databázi pro základové konstrukce (v tomto případě jednoduchou základovou desku). V RECOCu držíme konvenci pojmenovávat databázové a zdrojové soubory obdobně kromě označení „3“ pro zdrojový soubor 3D modelu a „D“ pro databázový soubor |
XREF | manažer referencí (načteme si předpřipravené osy nosných konstrukcí) |
D3 (SLAB) | vytvoří entitu DESKA dle zadaných parametrů v otevřeném dialogu a ukázané uzavřené polylinie |
PALETA3 | funkce pro automatické obarvování entit 3D modelu – obarvují se dle typů entit, zadaných skupin a pater, do kterých náleží |
SLOUP | vytvoří entitu SLOUP dle zadaných parametrů |
SHADE | funkce AutoCADu, která vyplní „čárový“ 3D model a zobrazí tak přehledně celou konstrukci – vypnutí zobrazení SHADE se provede dvojpříkazem SHA → 2 (2dwireframe)) |
STENA (WALL3) | vytvoří entitu STENA dle zadaných parametrů |
EDSN | editační funkce pro stěny a trámy = spojí v místě křížení dvě stěny nebo dva trámy |
TRAM | vytvoří entitu TRAM dle zadaných parametrů |
PRUNIK | zkontroluje celý 3D model a zvýrazní ve speciální hladině části těles, které se protínají |
EDPR | editační funkce, která zarovná ukázanou řídící rovinu ukázané entity k vybrané rovině
každá entita má svoje tzv. řídící a vedlejší roviny – jednoduše řečeno jsou řídící roviny podstavy pro prutové prvky (sloup a trám) a plochy určující „tloušťku“ pro desky a stěny – názorné zobrazení a podrobnější informace naleznete v plném manuálu programu ke stažení zde |
DIKY | vytvoří otvor/prostup/niku v ukázané entitě
otvor/prostup/nika nelze vytvořit v každé entitě, více informací viz plný manuál programu ke stažení zde |
SW | přepíná zobrazení 3D modelu a 2D výkresu tvaru |
SAL | přepočítá a správně vykreslí 2D výkres tvaru ze sestaveného 3D modelu |
COPYEN | umožňuje kopírování entit mezi různými podlažími |
PATRO | určí databáze navazujících pater POD a NAD pro vykreslování návazností |
2 | Řezy
REZZ | vytvoří automatický řez konstrukcí dle zadaných parametrů |
MKACENY | vytvoří automatické výškové kóty pro ukázaný řez |
REZE | edituje vytvořený řez |
MOBNOV | obnoví (aktualizuje/překreslí) všechny řezy a pohledy v daném výkrese dle aktuálního 3D modelu |
ESS | nastaví souřadný systém dle plochy ukázaného prvku (např. stěny) |
MKACSW | edituje orientaci výškových kót – horní/dolní |
KOTER | příkaz pro odstranění výškových kót |
3 | Popis prvků, osy, schéma
POPIS3 | zadá název/popis 3D entity (stěna, sloup, trám, deska,..) |
POPIS3E | umožňuje pomocí koeficientu hromadně „odsadit/přisunout“ popisy 3D entit nebo je hromadně vyresetovat do výchozího bodu – používá se např. při změnách měřítka ovlivňující velikost textu |
HLEDEJ3 | graficky zvýrazní popis 3D entity a vypíše počet výskytů tohoto názvu |
OSY3D | načte do 3D modelu osy z referenčního dwg – osy se pak zobrazují automaticky v řezech, pohledech na konstrukce a schématech |
SCHEMA3 | vykreslí schéma konstrukce daného podlaží – možnost zvolit co se vykreslí, pomocí masek hladin |
SCHEMA3E | umožňuje editovat již vytvořené schéma |
4 | Osy a pohledy na konstrukce
OSY3D | načte do 3D modelu osy z referenčního dwg – osy se pak zobrazují automaticky v řezech, pohledech na konstrukce a schématech |
POS3 | vytvoří pohled na vybranou stěnu a stěnu navazujícího podlaží |
ESS | nastaví souřadný systém dle plochy ukázaného prvku (např. stěny) |
DIKY | vytvoří otvor/prostup/niku v ukázané entitě |
MNACTI | příkaz pro znovu načtení připojených databázových rwg souborů
POZOR! Pokud před spuštěním příkazu neuložíte práci v aktuálním modulu rwg, dojde k načtení poslední uložené verze modelu a všechny úpravy od posledního uložení budou ztraceny! |
MOBNOV | obnoví (aktualizuje/překreslí) všechny řezy a pohledy v daném výkrese dle aktuálního 3D modelu |
POS3E | lze omezit pohled na stěnu dle ukázané uzavřené polylinie, vypnout/zapnout automatickou aktualizaci pohledů a změnit název pohledu na stěnu |
POT3 | vytvoří pohled na trám |
POC3 | vytvoří pohled na sloup |
MKACENY | vytvoří automatické výškové kóty pro ukázaný řez/pohled |
MKACSW | edituje orientaci výškových kót – horní/dolní |
KOTER | příkaz pro odstranění výškových kót |
POD3 | vytvoří pohled na desku |
5 | Izolování prvků a editace otvorů
LON3 | vypne všechny prvky konstrukce kromě ukázaných |
OF3 | vypne ukázané prvky |
ON3 | zapne všechny prvky konstrukce |
ESS | nastaví souřadný systém dle plochy ukázaného prvku (např. stěny) |
DIKY | vytvoří otvor/prostup/niku v ukázané entitě |
C3 | kopie otvoru/prostupu/niky v 3D entitě |
M3 | posun otvoru/prostupu/niky v 3D entitě |
R3 | rotace otvoru/prostupu/niky v 3D entitě |
E3 | odstranění otvoru/prostupu/niky v 3D entitě |
6 | Editace desky
EDPR | editační funkce, která zarovná ukázanou řídící rovinu ukázané entity k vybrané rovině
každá entita má svoje tzv. řídící a vedlejší roviny – jednoduše řečeno jsou řídící roviny podstavy pro prutové prvky (sloup a trám) a plochy určující „tloušťku“ pro desky a stěny – názorné zobrazení a podrobnější informace naleznete v plném manuálu programu ke stažení zde |
EDP | zarovná ukázanou vedlejší rovinu ukázané entity k vybrané rovině |
EDDR | rozdělí ukázanou desku na dvě dle úsečky nebo polylinie |
EDVP | přidá desce vrchol |
EDVU | ubere desce vrchol |
EDDP | vertikálně posouvá desku a/nebo mění její tloušťku
zároveň posouvá, protahuje, nebo zkracuje všechny navazující konstrukce pod i nad deskou. Pro fungování musí být definováno patro nad příkazem Patro [PATRO] |
7 | Editace stěn, trámů a sloupů
EDPR | editační funkce, která zarovná ukázanou řídící rovinu ukázané entity k vybrané rovině
každá entita má svoje tzv. řídící a vedlejší roviny – jednoduše řečeno jsou řídící roviny podstavy pro prutové prvky (sloup a trám) a plochy určující „tloušťku“ pro desky a stěny – názorné zobrazení a podrobnější informace naleznete v plném manuálu programu ke stažení zde |
EDP | zarovná ukázanou vedlejší rovinu ukázané entity k vybrané rovině |
EDSR | rozdělí stěnu/trám na dvě části dle ukázaného bodu |
EDSN | spojí v místě křížení dvě stěny nebo dva trámy |
EDSS | připojí v místě křížení „hlavní“ stěnu ke stěně „vedlejší“ nebo to samé s 2 trámy |
EDC | dialog pro editaci sloupu |
PRUNIK | zkontroluje celý 3D model a zvýrazní ve speciální hladině části těles, které se protínají |
ZPS | dialog umožňující změnit vlastnosti 3D entit |
8 | Výkazy a exporty
OBJEMY | spočítá objemy 3D modelových entit a přehledně data vypíše na příkazovou řádku a s těmito daty dále vytvoří dva souboru ve složce, kde se nachází dané dwg – jeden soubor textový s příponou m3 a druhý tabulkový ve formátu csv |
PLOCHY | funguje obdobně jako příkaz OBJEMY, ale počítá odhadované plochy bednění |
VYKAZ3 | generuje tabulku/výkaz prvků označených příkazem POPIS3 |
EXPORT3 | export výkresu tvaru – vytvoří soubor, který obsahuje výkres tvaru udělaný pouze z „obyčejných“ čar a šraf AutoCADu a je tedy možné s výkresem pracovat bez REBIMu |
EXIFC | umožňuje 3D model exportovat do souboru IFC i se zadanými daty |